BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selamat Datang Ke Blog Purple Dreamer's. Anda Adalah Pelawat Ke

Hit Counters

Laguku Untukmu

Tuesday, November 2, 2010

Info Tentang Kilat

Sekarang ni dah nak tiba musim tengkujuh...kadangkala hujan disertai kilat...so kat sini saya cuba dapatkan info pasal kilat kat internet..macam mana ia berlaku dan ada beberapa jenis kilat rupanya: 



Kilat yang terjadi di bandaraya Arlington, berhampiran Washington DC, Amerika Syarikat

Terdapat 4 jenis ribut petir, yang diklasifikasikan mengikut kadar ketidakstabilan atmosfera serta penghasilan angin ricih seperti berikut:-

Sel tunggal - Ribut petir yang paling banyak berlaku, tidak menghasilkan angin ricih kencang serta kebanyakannya bertahan dalam masa kurang daripada sejam selepas penghasilan kilat yang pertama. Angin kencang tidak terhasil kerana naik-turun udara panas dan sejuk berlaku di tempat yang sama.

Berbilang sel - Beberapa kelompok awan ribut petir (dikenali sebagai sel) bergabung membentuk kelompok ribut petir yang lebih besar. Hasilnya, terdapat 2 zon udara iaitu zon udara panas naik (updraft} dan zon udara sejuk turun (downdraft). Akibatnya, angin ricih yang kencang mula dihasilkan. Hujan yang turun juga tidak seragam, dengan terdapat bahagian yang menghasilkan hujan lebat tetapi terdapat juga bahagian yang tidak menghasilkan hujan.

Garis badai - Garis badai terbentuk apabila kelompok-kelompok awan ribut petir berkumpul dan membentuk satu garisan.

Supersel - Supersel adalah jenis ribut petir yang sangat besar, berkemungkinan menghasilkan angin puting beliung yang dahsyat (kategori F3 ke atas) serta menghasilkan angin kencang melebihi 130 km/j, di samping menghasilkan hujan air batu berdiameter besar serta banjir kilat.

Ribut petir dahsyat


 
Awan pentas yang dikaitkan dengan ribut petir di Enschede, Belanda
 
Ribut petir dahsyat mempunyai sifat-sifat berikut:-

- Angin kencang melebihi 92 km/j
- Hujan air batu berdiameter 1.5 cm ke atas
- Berkemungkinan berlaku puting beliung
- Panahan kilat awan ke bumi yang sangat kerap
- Hujan lebat yang berterusan sehingga menyebabkan banjir kilat

Fasa pembentukan ribut petir
 
Gambar rajah menunjukkan proses pembentukan ribut petir
 
Tstorm-tcu-stage.jpgRajah 1: aliran udara semasa pembesaran awan kumulus
Tstorm-dissipating-stage.jpg


         










Rajah 2 :aliran udara semasa peringkat matang
Tstorm-mature-stage.jpg








 

Rajah 3: aliran udara semasa peringkat penyingkiran


Terdapat 3 fasa utama dalam kejadian ribut petir:-


Pembesaran awan kumulus - Kebanyakan ribut petir mula terbentuk apabila awan kumulus mula membesar secara menegak. Pancaran matahari menyebabkan air mengewap dan "diangkat" naik ke langit. Awan kumulus akan terus membesar sehingga ketinggiannya melepasi takat beku serta udara panas yang naik tidak lagi mampu mengangkat wap air. Pada tahap inilah bahagian atas awan akan terserak, memberikan bentuk rakap kepada awan dan awan tersebut bertukar menjadi awan kumulonimbus.


Peringkat matang - Bahagian atas awan yang menyejuk menyebabkan wap air terpeluwap sehingga membentuk partikel ais. Partikel ais yang berat itu akan jatuh sebagai hujan, membawa bersama udara sejuk turun. Oleh kerana pada peringkat ini berlaku proses turun-naik udara di dalam awan secara serentak, gangguan berlaku di dalam awan, menghasilkan petir, kilat dan angin ricih. Sekiranya angin ricih yang kencang berlaku, awan ribut petir itu berkemungkinan akan membentuk puting beliung. Jika tiada angin ricih, hanya hujan, kilat dan petir sahaja yang terhasil dan akan berakhir dalam masa yang singkat.

Peringkat penyingkiran - Oleh kerana hujan yang turun telah menyejukkan udara di kawasan yang terlibat, tiada lagi aktiviti udara panas naik ke awan. Oleh kerana kebanyakan daripada kelembapan di dalam awan ribut sudah disingkirkan, ribut petir tidak dapat bertahan dan akan berakhir.

Punca

Punca fenomena petir menjadi titik tengah spekulasi dan penyelidikan saintifik selama berabad-abad lamanya. Teori terawal yang pernah dicatat dipercayai diolah oleh ahli falsafah Yunani bernama Aristotle pada abad ke-3, manakala suatu kepercayaan awal mengatakan bahawa petir dihasilkan oleh pertembungan awan. Kemudiannya, baru bermacam-macam lagi teori yang dicadangkan. Menjelang petengahan abad ke-19, teori bahawa kilat menghasilkan vakum diterima umum. Pada abad ke-20, timbulnya satu ijmak bahawa petir harus bermula dengan gelombang kejutan di udara akibat pengembangan haba plasma secara mendadak dalam arus kilat. Dalam masa kurang sesaat, udara dipanaskan kepada suhu hampir 28,000 °C (50,000 °F)[1]. Pemanasan inilah yang menyebabkan udara mengembang ke luar lalu bertembung dengan udara sejuk di sekelilingya pada kelajuan mengatasi bunyi dalam udara sejuk itu. Denyut yang bergerak ke arah luar itu menghasilkan gelombang kejutan, serupa prinsipnya dengan gelombang kejutan yang dihasilkan letupan, atau di hadapan pesawat supersonik.

Baru-baru ini, ijmak tersebut telah dihakis oleh pemerhatian yang menyukat tekanan lampau dalam simulasi kilat lebih besar berbanding apa yang dapat tercapai oleh jumlah pemanasan yang didapati. Pemerhatian alternatif ini bergantung pada kesan elektrodinamik tindakan arus yang besar terhadap plasma dalam panahan kilat.[2]

Mengira jarak kilat

Cahaya kilat, diikuti bunyi petir beberapa saat kemudian adalah, bagi kebanyakan orang, gambaran pertama mengenai fakta bahawa bunyi bergerak lebih perlahan daripada cahaya. Dengan menggunakan perbezaan ini, seseorang boleh menganggar jarak panahan kilat dengan mengira selang masa antara masa cahaya kilat kelihatan dan masa bunyi petir kedengaran. Kelajuan bunyi di dalam udara kering dianggarkan 343 m/s pada 20 °C. [3] Kelajuan cahaya adalah cukup tinggi sehinggakan ia dianggap sebagai infiniti dalam kiraan ini. Oleh itu, jarak petir dianggarkan sejauh 1 kilometer bagi setiap 2.9 saat. Dalam 5 saat yang sama, cahaya boleh mengelilingi bumi sebanyak 37 kali. Petir jarang kedengaran pada jarak melebihi 24 kilometer. Cahaya kilat yang berlaku serentak dengan bunyi petir yang sangat kuat, juga dipanggil halilintar, menandakan panahan kilat adalah sangat dekat.

Ketakutan terhadap petir

Ketakutan terhadap petir dikenali sebagai astrafobia.


0 comments: